Försäljningsvillkor för Båttransporter i Skärgårdstrafik
1. Allmänna villkor
Dessa försäljningsvillkor gäller för alla båttransporter och övriga tjänster som utförs av Antrophia Rederi (hädanefter “Företaget”) till kunder som önskar transporttjänster inom Stockholms skärgård. Genom att boka och betala för transporttjänsten godkänner kunden dessa villkor.
2. Bokning och bekräftelse
- Bokning av båttransport ska göras i förväg via Onlinebokning, telefon eller annan kontaktmetod.
- En bokning anses vara bekräftad först när kunden erhållit en skriftlig bekräftelse från Företaget, antingen via e-post eller sms.
3. Priser och betalning
- Priser för båttransporterna baseras på distans, transportens art (t.ex. persontransporter, godstransporter, privata chartrer) och eventuella tilläggstjänster. Aktuella priser framgår på Företagets webbplats eller ges vid offertförfrågan.
- Betalning ska ske före eller senast vid påstigning om inte annat avtalats. Betalning sker via Onlinebokning eller direktbetalning ombord. Betalningsalternativ, t.ex. kortbetalning, Swish, (faktura vid förfrågan).
- Om betalning inte sker i tid förbehåller sig Företaget rätten att avboka transporten.
4. Avbokning och ombokning
- Kunden som betalat biljett med rätt till ombokning/avbokning har rätt att avboka eller omboka en transport senast [7 timmar innan planerad avgång utan kostnad. Vid senare avbokning debiteras [100% av bokningsbeloppet].
- Företaget förbehåller sig rätten att avboka eller ändra transporten vid force majeure, såsom väderförhållanden, tekniska problem eller andra oförutsedda händelser. I sådana fall erbjuds kunden alternativ transport eller full återbetalning.
5.1 Ansvar och försäkring
- Företaget ansvarar för att båten är i gott skick och att den följer alla säkerhetsföreskrifter enligt gällande lagar och regler.
- Kunden ansvarar för sitt eget säkerhetsbälte och personlig säkerhet under transporten. Företaget tillhandahåller livvästar och annan nödvändig säkerhetsutrustning.
- Företaget har ansvarsförsäkring för skador på båten och dess passagerare som orsakats av Företagets egen vårdslöshet. För skador på kundens personliga egendom eller skador orsakade av kundens egen vårdslöshet gäller inget ansvar från Företagets sida.
5.2 Säkerhet
Befälhavaren äger som rederiets representant rätt att helt eller delvis med och omedelbar verkan avbryta en resa med hänsyn till fartygets säkerhet. Befälhavaren äger även rätt att avhysa personer som kan anses utgöra fara för sig själv, passagerare, besättningsmedlemmar, fartyg eller som på annat sätt äventyra säkerheten eller den allmänna ordningen ombord. Ingen ersättning eller återbetalning kan krävas i det fall åtgärder vidtas enligt ovan. Rederiet äger rätt att omedelbart avsluta resan i det fall antalet ombordstigande passagerare överskrider det antal som är angivet för respektive fartyg
6. Passagerarrättigheter
- Passagerare som har särskilda behov, t.ex. rullstol eller annan hjälp, ska informera Företaget i god tid före avresa för att säkerställa att alla särskilda krav kan uppfyllas.
- Passagerare som skrymmande gods eller mer bagage än brukligt, t.ex. barnvagn eller mer bagage än man kan bära på vid en vända skall informera Företaget i god tid före avresa för att säkerställa att alla särskilda krav kan uppfyllas.
- Företaget förbehåller sig rätten att vägra att transportera passagerare eller gods som utgör en säkerhetsrisk eller som bryter mot lagar och regler.
7. Force Majeure
Företaget ansvarar inte för förlorad tid, skada eller andra följder av förhållanden utanför Företagets kontroll, såsom extremt väder, strejker, naturkatastrofer eller andra oförutsedda händelser som förhindrar eller fördröjer transporten.
Vissa bryggor/tomtägare har ett separat avtal när det kommer till risker och ev. skada på egendom.
8. Tvistlösning
- Eventuella tvister som uppstår mellan kunden och Företaget ska i första hand lösas genom förhandling.
- Om en tvist inte kan lösas genom förhandling, kan den prövas av allmän domstol i [stad eller ort], där Företaget har sitt säte.
9. Ändringar av försäljningsvillkor
Företaget förbehåller sig rätten att ändra dessa försäljningsvillkor. Ändringar träder i kraft när de publiceras på Företagets webbplats eller kommuniceras på annat sätt till kunden.
10. Kontaktinformation
För frågor om bokningar, avbokningar eller dessa försäljningsvillkor, vänligen kontakta oss på:
- E-post: info@antrophia.se
- Telefon: 08-273372
- Adress: Körsbärsvägen 7, 11423 Stockholm